FRÄMMESTAD – VÅR HEMBYGD  NR  33  2013

Detta nummer är lite annorlunda mot tidigare. För några år sedan fick Hembygdsföreningen en mycket fin gåva av familjen Hierta. I den fanns bland annat fem vackra akvarellmålningar med Främmestadsmotiv. Vi vill delge alla att kunna njuta av dessa vackra tavlor. Därför beslutade vi göra omslaget i färg, en nyhet för året.

I en artikel i anslutning till dessa tavlor, som bland annat berättar lite om kostnärerna. En annan intressant artikel har Lennart Andersson skrivit om sin hemgård Kyrketomten. Vidare skriver Calle Främgård om framlidne Karl-Erik Granlunds många roliga minnen. Kent Hallin har skivit om Häradsallmänningen Rolken, han om någon har kunskaper om den och det är mer än 45 år sedan han började jobba där. Om Främmestads siste mjölkbonde finns att läsa i en artikel författad av Gunnar Fremäng. Han skriver även om mat vid olika tillfällen så som det var förr. Det finns ett recept på grisfotstuvning, om det händelsevis är någon som är intresserad.